NOTÍCIA COMPLETA
Els treballadors de l'empresa pública han fet protestes als peatges de Vallvidrera i el Cadí per les retallades salarials i els incompliments d'acords. Tabasa acumula 13 exercicis seguits de beneficis i el 2011 va guanyar més d'onze milions d'euros
El Govern en funcions de la Generalitat de Catalunya, a mans de Convergència i Unió, segueix privatitzant recursos que pertanyen a la població catalana, con ja va fer amb Aigües Ter-Llobregat, i durant el dimecres farà públic l'acord de venda de les concessions, durant els propers 25 anys, de l'empresa pública Tabasa, que entre d'altres gestiona el túnel del Cadí i els túnels de Vallvidrera [a la imatge]. Els compradors seran Abertis i el banc brasiler BTG Pactual i el preu acordat uns 430 milions d'euros, en ser l'única oferta que es va presentar al concurs. Els enormes problemes de finançament i de liquiditat de la Generalitat, que està endeutada -48.000 milions d'euros- i amb les arques totalment buides, fins al punt que depèn del Fons de Liquiditat Autonòmic (FLA) per pagar determinats col·lectius com el farmacèutic, porta l'equip del president Mas a vendre els recursos dels catalans per reduir el dèficit, enlloc de preservar-los i negar-se al pagament del deute odiós.
Però el gran problema en aquest cas és que el Govern de CiU està venent empreses molt rendibles, amb beneficis notables any rere any. Aquest és el cas de Tabasa, empresa pública que acumula 13 anys seguits de beneficis, guanyant 8,2 milions d'euros el 2010 i 11,4 el 2011. I també el de Túnel del Cadí, que pertany a Tabasa, que va obtenir beneficis per valor de 1,9 milions d'euros el 2011 i de 4,4 milions l'exercici anterior. Tot i aquests resultats no és complicat que els preus dels peatges s'encareixin d'ara en endavant, com succeïrà amb el preu de l'aigua que prové de la recentment privatitzada Aigües Ter-Llobregat (ATLL). Un altre dubte que plana sobre els usuaris és si les empreses privades mantindran la gratuïtat del peatge del Cadí pels habitants de la Cerdanya i el Berguedà, ja que està contemplada com una via vital per les dues comarques.
Els treballadors de les dues empreses han fet durant dimecres aturades i concentracions al peatges de Vallvidrera i el Cadí per protestar per les retallades salarials i els incompliments d'acords entre empresa i treballadors, que tenen por que passin a ser irreversibles amb la privatització. Les aturades han creat retencions a les dues barreres, i també n'hi ha de previstes per la tarda de dimecres, coincidint amb l'operació sortida del pont de la Constitució, el que pot generar cues importants.
El procés de privatitizació d'Aigües Ter-Llobregat és una mica diferent perquè l'empresa arrossegava un deute acumulat enorme, degut a una mala planificació política en la gestió de l'aigua. ATLL és una empresa pública de la Generalitat de Catalunya que té 220 treballadors i que proveeix d’aigua potable cinc milions de catalans, residents a Barcelona i a la seva àrea metropolitana. Acciona se’n van dur la concessió per la seva oferta econòmica, perquè va plantejar cobrar 0,71 euros per metre cúbic, mentre que Agbar va situar el preu en 0,79. El consorci guanyador haurà de pagar 300 milions d’euros a la Generalitat, del total de 1.000 que haurà d’aportar en els 50 anys de concessió. L’operació suposa un mal negoci segons Aigua és Vida, que ha denunciat que amb l’increment de tarifa aprovat el juliol, quan es va passar de 0,37 euros per metre cúbic a 0,65, la companyia ja era rendible, fins al punt que en només una dècada l’adjudicatària ja haurà amortitzat la seva despesa i començarà a acumular uns beneficis que, segons la mateixa entitat, superaran els 2.000 milions en el conjunt de la concessió. A més a més, la Generalitat assumeix els més de 600 milions de deute que té ara mateix ATLL. La família Entrecanales, propietària d'Acciona, és coneguda pels seus espectaculars pelotazos financers, els més coneguts dels quals són els que ha fet a Airtel (2.300 milions d'euros de benefici), Endesa (2.500) i FCC (1.000).
Però el gran problema en aquest cas és que el Govern de CiU està venent empreses molt rendibles, amb beneficis notables any rere any. Aquest és el cas de Tabasa, empresa pública que acumula 13 anys seguits de beneficis, guanyant 8,2 milions d'euros el 2010 i 11,4 el 2011. I també el de Túnel del Cadí, que pertany a Tabasa, que va obtenir beneficis per valor de 1,9 milions d'euros el 2011 i de 4,4 milions l'exercici anterior. Tot i aquests resultats no és complicat que els preus dels peatges s'encareixin d'ara en endavant, com succeïrà amb el preu de l'aigua que prové de la recentment privatitzada Aigües Ter-Llobregat (ATLL). Un altre dubte que plana sobre els usuaris és si les empreses privades mantindran la gratuïtat del peatge del Cadí pels habitants de la Cerdanya i el Berguedà, ja que està contemplada com una via vital per les dues comarques.
Els treballadors de les dues empreses han fet durant dimecres aturades i concentracions al peatges de Vallvidrera i el Cadí per protestar per les retallades salarials i els incompliments d'acords entre empresa i treballadors, que tenen por que passin a ser irreversibles amb la privatització. Les aturades han creat retencions a les dues barreres, i també n'hi ha de previstes per la tarda de dimecres, coincidint amb l'operació sortida del pont de la Constitució, el que pot generar cues importants.
El procés de privatitizació d'Aigües Ter-Llobregat és una mica diferent perquè l'empresa arrossegava un deute acumulat enorme, degut a una mala planificació política en la gestió de l'aigua. ATLL és una empresa pública de la Generalitat de Catalunya que té 220 treballadors i que proveeix d’aigua potable cinc milions de catalans, residents a Barcelona i a la seva àrea metropolitana. Acciona se’n van dur la concessió per la seva oferta econòmica, perquè va plantejar cobrar 0,71 euros per metre cúbic, mentre que Agbar va situar el preu en 0,79. El consorci guanyador haurà de pagar 300 milions d’euros a la Generalitat, del total de 1.000 que haurà d’aportar en els 50 anys de concessió. L’operació suposa un mal negoci segons Aigua és Vida, que ha denunciat que amb l’increment de tarifa aprovat el juliol, quan es va passar de 0,37 euros per metre cúbic a 0,65, la companyia ja era rendible, fins al punt que en només una dècada l’adjudicatària ja haurà amortitzat la seva despesa i començarà a acumular uns beneficis que, segons la mateixa entitat, superaran els 2.000 milions en el conjunt de la concessió. A més a més, la Generalitat assumeix els més de 600 milions de deute que té ara mateix ATLL. La família Entrecanales, propietària d'Acciona, és coneguda pels seus espectaculars pelotazos financers, els més coneguts dels quals són els que ha fet a Airtel (2.300 milions d'euros de benefici), Endesa (2.500) i FCC (1.000).
www.eltriangle.eu/cat/notices/2012/12/ciu_privatitza_empreses_publiques_rentables_com_tabasa_i_el_tunel_del_cadi_pels_propers_25_anys_32856.php
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada